Ocena zachowania


REGULAMIN OCENIANIA I PRZYZNAWANIA PUNKTÓW Z ZACHOWANIA 
W ZESPOLE SZKÓŁ W GAŁKOWIE DUŻYM

ZASADY OGÓLNE
·         Ocena zachowania uwzględnia: funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
·         Ocena zachowania  nie ma wpływu na oceny z przedmiotów nauczania.
·         W klasach I- III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.
·         W klasach IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum obowiązują następujące oceny zachowania: wzorowa, bardzo dobra, dobra, poprawna, nieodpowiednia, naganna.
·         Podstawą do ustalenia oceny zachowania jest liczba punktów zdobytych przez ucznia zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszym regulaminie.
·         Wychowawca wystawia ocenę po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Gałkowie Dużym oraz samorządu klasowego.
·         Wychowawca przed radą pedagogiczną (semestralną i roczną) wypełnia kartę zachowania uczniów, wpisując sumę uzyskanych punktów dodatnich oraz sumę uzyskanych punktów ujemnych i wystawia proponowaną ocenę zachowania, po czym przedkłada ją nauczycielom uczącym w danej klasie.
·         Uczeń, który w rozliczeniu semestralnym (lub rocznym) ma na swoim koncie oprócz punktów dodatnich 10 punktów ujemnych nie może ubiegać się o ocenę wzorową, 30 pkt. – o ocenę bardzo dobrą, 50 pkt. – o ocenę dobrą, 70 pkt. – o ocenę poprawną.
·         10 dodatkowymi punktami +/- pod koniec każdego semestru dysponują:
- wychowawca klasy,
- rada pedagogiczna,
- samorząd uczniowski.
·         O przyznaniu dodatkowych punktów rada pedagogiczna i samorząd uczniowski decydują większością głosów.
·         W sytuacjach nadzwyczajnych (długotrwały pobyt w szpitalu, realizacja obowiązku szkolnego w domu itp.) ocenę ustala wychowawca klasy, biorąc pod uwagę opinie innych nauczycieli uczących danego ucznia.
·         Punkty uzyskane przez uczniów wpisuje się do Dziennika elektronicznego.
·         Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego i konsekwentnego wpisywania punktów.
·         Uczeń, jego rodzic (prawny opiekun) mają prawo znać odnotowane uwagi i punkty.
·         Nauczyciel, wpisując uczniowi punkty, dopisuje w nawiasie numer nagrody lub kary znajdującej się w regulaminie, aby wychowawca mógł udzielić informacji rodzicowi, za co dziecko je otrzymało.
·         Zachowanie w sytuacjach innych od przewidzianych w szczegółowych kryteriach oceniania może być nagradzane lub karane na wniosek nauczyciela po uzgodnieniu liczby punktów z radą pedagogiczną.
·         Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.


·         Informacje dotyczące semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania nauczyciel przekazuje uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Informacja zostaje przekazana w formie pisemnej za potwierdzeniem.
·         30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej kończącym
I i II okres wychowawca powiadamia ucznia i jego rodziców o grożącej mu ocenie nieodpowiedniej bądź nagannej.
·         W przypadku wybitnych osiągnięć ucznia, tj. zajęcie czołowego miejsca  w konkursie przedmiotowym, interdyscyplinarnym czy zawodach sportowych na szczeblu co najmniej powiatowym, istnieje możliwość anulowania punktów ujemnych:
- szczebel powiatowy – 5 pkt.
- szczebel wojewódzki – 8 pkt.
- szczebel ogólnopolski – 10 pkt.
·         
·         Przy wystawianiu oceny końcoworocznej należy brać pod uwagę ocenę z I semestru.
·         Oceny semestralne i roczne należy wpisywać w pełnym brzmieniu.


Zasady szczegółowe

·         Na początku roku szkolnego (semestru) uczeń otrzymuje 30pkt dodatnich, które wychowawca jest zobowiązany wpisać każdemu uczniowi do rubryki z punktami dodatnimi.
·         Ustala się następującą skalę punktową z zachowania:

Wzorowe               powyżej 100pkt 
Bardzo dobre        70-99pkt 
Dobre                    30-69pkt

Punkty dodatnie
Lp.
Uzasadnienie
Punkty
1.
Reprezentowanie szkoły w konkursach (jeżeli uczeń uzyskał 50% możliwych do zdobycia punktów)

Udział w konkursach i zawodach sportowych

a)     Konkursy - etap szkolny:

udział
5 pkt
III miejsce
6 pkt
II miejsce
8 pkt
I miejsce
10 pkt
a)1 Zawody sportowe – etap szkolny

udział
3 pkt
III miejsce
4 pkt
II miejsce
5 pkt
I miejsce
12 pkt
b)     Konkursy i zawody sportowe - etap gminny

udział
8 pkt
III miejsce
9 pkt
II miejsce
10 pkt
I miejsce
12 pkt
c)     Zawody sportowe – etap strefowy

udział
10 pkt
III miejsce
12 pkt
II miejsce
14 pkt
I miejsce
16 pkt
d)     Konkursy i zawody sportowe – etap powiatowy

udział
10 pkt
III miejsce
15 pkt
II miejsce
17 pkt
I miejsce
20 pkt
e)     Konkursy i zawody sportowe – etap wojewódzki

udział
15 pkt
Finalista
30 pkt
Laureat
40 pkt
f)      Konkurs ogólnopolski bez eliminacji: udział
10 pkt
Miejsce punktowane
40 pkt
2.
Praca na rzecz klasy

a)     Sumienne wypełnianie dyżurów
3 pkt
b)     Przygotowanie gazetki
5 pkt
c)     Przyniesienie kwiatów
5 pkt
d)     Opieka nad kwiatami
5 pkt
e)     Pomoc paniom woźnym w czasie wolnym od zajęć
5 pkt
3.
Praca na rzecz szkoły

a)     Naprawa uszkodzonego sprzętu
8 pkt
b)     Wykonanie trwałej pomocy dla szkoły
13pkt
c)     Wykonanie gazetki, planszy lub plakatu na korytarzu
5 pkt
d)     Pomoc w organizowaniu turnieju sportowego, konkursu, zawodów
4 pkt
e)     Opieka nad akwarium w sali biologicznej /miesiąc
8 pkt
f)      Pomoc w przygotowaniu uroczystości szkolnych /dekoracje
7 pkt
g)     Aktywny udział w kołach zainteresowań lub zajęciach świetlicowych/ 2x w semestrze
8 pkt
h)      Reagowanie na niszczenie mienia społecznego
5 pkt

i)      Aktywna praca w samorządzie klasowym/semestr
8 pkt

j)      Aktywna praca w samorządzie szkolnym/semestr
12 pkt
4.
Okazywanie pomocy innym

5 pkt
5.
Przyznanie się do winy w sytuacji konfliktu
5 pkt
6.
Wyróżnianie się kulturą osobistą na co dzień/ 2x w miesiącu
8 pkt
7.
Prezentowanie postawy godnej ucznia, noszenie stroju galowego podczas uroczystości
3 pkt
8.
Aktywna praca na rzecz biblioteki szkolnej w czasie wolnym od zajęć/semestr
5-10 pkt
9.
Udział w akcjach charytatywnych
5 pkt
10.
Aktywny udział w akcji Sprzątanie świata

11.
Frekwencja 100%/semestr
10 pkt
12.
Przygotowanie materiałów do lekcji wychowawczej lub lekcji WDŻ
5 pkt
13.
Pochwała wychowawcy lub opiekuna organizacji szkolnej
5 pkt
13.
Pochwała Dyrektora szkoły wobec koleżanek i kolegów na apelu szkolnym
15 pkt
14.
Reagowanie na przejawy przemocy
8 pkt
15.
Reagowanie na niszczenie mienia wspólnego
5 pkt



































































Lp.

Uzasadnienie
Punkty ujemne

1.
Rozmowy, zbędne komentarze, przeszkadzanie nauczycielowi i kolegom w czasie lekcji
      5 pkt
2.
Jedzenie podczas lekcji, żucie gumy                                                                                                
    2pkt
3.
Niestosowne zachowanie wobec nauczycieli lub innych pracowników szkoły uwłaczające ich godności
10pkt
4.
Niewłaściwa postawa na uroczystościach szkolnych, kościelnych
5pkt
5.
Samowolne opuszczenie zajęć lekcyjnych
5pkt
za 1 godz.
6.
Samowolne opuszczenie zajęć świetlicowych
5 pkt
7.
Samowolne wychodzenie z klasy lub poza teren szkoły w czasie przerw
10 pkt
8.
Nieterminowe oddawanie usprawiedliwień/ 7 dni
5 pkt
9.
Nieusprawiedliwione godziny lekcyjne
1godz-2pkt
10.
Samowolne opuszczanie zajęć świetlicowych
5 pkt
11.
Samowolne wychodzenie z klasy lub poza teren szkoły w czasie przerw
10 pkt
12.
Używanie wulgaryzmów w formie ustnej lub pisemnej
10 pkt
13.
Obrażanie, poniżenie kolegów, koleżanek
10 pkt
14.
Kłamstwa
5 pkt
15.
Wszczynanie bójek
15 pkt
16.
Kradzież
20 pkt
17.
Wejście w konflikt z prawem
50 pkt
18.
Nieprzekazywanie informacji rodzicom
5 pkt
19.
Fałszowanie podpisów, dokumentów
10 pkt
20.
Niewłaściwe zachowanie w autobusie szkolnym
10 pkt
21.
Spóźnienia na lekcje (5 spóźnień w ciągu miesiąca)
5 pkt
22.
Fotografowanie lub filmowanie innych osób bez ich wyraźnej zgody
5 pkt
23.
Używanie telefonów komórkowych na lekcji*
5 pkt
24.
Niszczenie sprzętu szkolnego/zwrot kosztów lub naprawa oraz punkty ujemne

a)     Pisanie na ławce
10 pkt
b)     Zrywanie dekoracji
8 pkt
c)     Napisy na ścianach
10 pkt
d)     Demolowanie urządzeń sanitarnych
10 pkt
e)     Kołysanie się na krzesłach
5 pkt
25.
Wygląd niezgodny z regulaminem


a)     Makijaż
5 pkt

b)     Fryzura-farbowanie włosów/ jednorazowo +termin na zmianę
10 pkt

c)     Niestosowny strój szkolny
5 pkt

d)     Brak stroju galowego podczas uroczystości
3 pkt

e)     Brak obuwia na zmianę(dopuszczalne 1 w semestrze)
3 pkt
26.
Niewykonanie w terminie gazetki tematycznej (wyznaczone osoby)
5 pkt
27.
Niewykonanie polecenia nauczyciela
5 pkt
28.
Wyłudzanie pieniędzy
10 pkt
29.
Posiadanie, palenie papierosów
20 pkt
30.
Posiadanie, picie alkoholu
30 pkt
31.
Posiadanie, zażywanie środków odurzających
40 pkt
32.
Upomnienia i nagany:


a)     Upomnienie indywidualne przez wychowawcę
5 pkt

b)     Upomnienie dyrektora szkoły indywidualnie
15 pkt

c)     Upomnienie wychowawcy wobec klasy
10 pkt

d)     Nagana dyrektora
30 pkt


*Telefon powinien być w plecaku lub w kieszeni. W przypadku niedostosowania się do regulaminu nauczyciel odbiera telefon i pozostawia go w sekretariacie szkoły do odbioru przez rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.

PROCEDURA ODWOŁANIA OD OCENY ZACHOWANIA UCZNIA

1). Jeżeli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, mają prawo odwołać się do Dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Odwołanie składa się na piśmie,
z uzasadnieniem, w oparciu o Regulmin oceniania i przyznawania punktów z zachowania
w Zespole Szkół w Gałkowie Dużym
.
2). Dyrektor szkoły w ciągu trzech dni roboczych przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
a) Jeżeli nie stwierdzi nieprawidłowości, odwołanie oddala się. Decyzja dyrektora jest ostateczna; treść decyzji wraz z uzasadnieniem przekazuje się wnioskodawcy.
b) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły w ciągu 14 dni powołuje komisję w składzie:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w tej klasie,
- pedagog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
3) Posiedzenie komisji może się odbyć, jeżeli stawili się wszyscy jej członkowie.
4) Komisja w wyżej wymienionym składzie po zapoznaniu się ze szczegółową dokumentacją wychowawcy klasy w drodze tajnego głosowania ustala roczną ocenę zachowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
5) Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny zachowania.
6) Ocena zachowania ucznia ustalona przez komisję
jest oceną ostateczną.
7) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
             a) skład komisji,
             b) termin posiedzenia komisji,
             c) wynik głosowania,
             d) ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
8) Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.







Brak komentarzy: